18. 04. 2024. nhorvat
Novosti škole
Roditelji
Radionica senzibilizacije učenika za prihvaćanje različitosti u sklopu projekta građanskog odgoja Moj glas se čuje.

Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se 2. travnja prema odluci Ujedinjenih naroda već 16. godinu za redom, dok je cijeli mjesec travanj u nekim zemljama posvećen podizanju svjesnosti o poremećajima iz autističnog spektra.

Autizam – klinički poznat kao poremećaj iz spektra autizma – najčešće se definira kao neurorazvojno stanje koje karakteriziraju teškoće u socijalnoj komunikaciji, odnosno interakciji te ograničeni i ponavljajući obrasci ponašanja, interesa i aktivnosti. Autizam je neurorazvojno stanje, što znači da se javlja u samim začecima djetetovog razvoja, ali i da se način na koji se autizam manifestira kod pojedine osobe mijenja tijekom života. Autizam ima sveobuhvatni utjecaj na razvoj te prožima veći broj razvojnih područja i može na različite načine i u različitoj mjeri utjecati na svako od njih (Nacionalni okvir za probir i dijagnostiku PSA, 2015).

12. travnja 2024. održana je radionica učenicima predmetne nastave s ciljem podizanja svjesnosti, tolerancije prema neurodivergentnim učenicima s naglaskom na različitosti kao prednosti.

Radionica za učenike je bila podijeljena u četiri dijela.

U prvom su djelu radionice učenici kroz kratak video prikaz djeteta s poremećajem iz spektra autizma u trgovačkom centru upoznali jednu od najčešćih specifičnosti poremećaja spektra autizma - teškoće senzorne integracije koje obuhvaćaju naša osjetila. Obično o osjetilima razmišljamo kao zasebnim kanalima informacija, no oni rade zajedno da bi nam dali pouzdanu sliku svijeta oko nas i naše uloge u njemu. Naša osjetila se integriraju kako bi imali potpunu sliku o tome tko ste, gdje ste i što se događa oko nas i kako primjereno reagirati u danoj situaciji. Kada naša osjetila ne funkcioniraju skladno, dolazi do poteškoća u području senzorne integracije koja su prikazana učenicima u kratkom video prikazu.  Svi znamo da postoji 5 osjetila, no, ustvari postoji 8 osjetila redom navedena u nastavku: vestibularni sustav ili osjetilo ravnoteže, proprioceptivni sustav ili osjetilo pozicije tijela, taktilni sustav ili osjetilo dodira, vizualni sustav ili osjetilo vida, auditivni sustav ili osjetilo sluha, olfaktorni sustav ili osjetilo mirisa, gustativni sustav ili osjetilo okusa, interocepcija (osjet unutarnjih organa).

Tijekom drugog djela radionice učenici su upoznati s osnovnim karakteristikama poremećaja iz spektra autizma te im je posebna pozornost skrenuta na važnost razlikovanja poremećaja spektra autizma u kontekstu stanja i bolesti. Prema tome, poremećaj iz spektra autizma smatra se stanjem koje se može regulirati primjenom specifičnih znanstveno utemeljenih metoda i pristupa, upotrebom potpomognute komunikacije, a ne bolešću koja se može "izliječiti" ili koju uzrokuju cjepiva.

1

U trećem djelu radionice učenici su se upoznali sa specifičnim načinima i metodama poučavanja i rada s učenicima s poremećajima iz spektra autizma u posebnom razrednom odjeljenju koje obuhvaćaju primjenu vizualnih simbola u svrhu uspješnijeg komuniciranja potreba, vizualnih rasporeda, specifičnih programa i aplikacija (Grid, PictoSelector, ABC Maestro). Učenici su imali priliku iskusiti učenje putem vizualnih simbola - čitajući slikovne rečenice.

2

Četvrti dio radionice služio je za kratku refleksiju s naglaskom na iskustveni dio radionice te jačanja kapaciteta učenika OŠ Visoko s ciljem nastavka prihvaćanja neurodivergentnih učenika kao učenika s vlastitim snagama i potencijalima te različitostima kao prednostima.

Radionicu je održala Emina Braniša, magistra edukacijske rehabilitacije, učitelj edukacijsko rehabilitacijskog  profila u posebnom razrednom odjelu naše škole.

 

Podijeli